Haute couture

 

Den högsta formen av sömnadskonst heter Haute couture. Det är en fransk term som betyder hög sömnad eller hög mode. Ordet couture betyder framställning av kläder och handsytt. Termen står för handsytt “high end” mode. Det innebär att man handsyr med högkvalitiv, dyr och oftast ovanliga material. Det sys med mycket omtanke och uppmärksamhet, då Hipster woman clotheskläderna ska vara detaljerade. De ska sys med avancerad hand-teknik och av de mest erfarna skräddarna. I Frankrike är termen lagskyddad och för att kunna titulera sig som det måste Chambre syndicale de la haute couture ge ett godkännande. Ett av kraven för att få ett sådant godkännande är att ha en ateljé i Paris med flera skickliga skräddare anställda.

Det som kännetecknar haute couture är att det oftast skräddarsys till kunden och med tanke på tiden, material och energi det tar att framställa haute couture kläder brukar det beskrivas som att inte ha något särkilt pris. Framställning av kläderna har inte heller någon budget. Vanligast brukar kläderna skräddarsys på modeller för att gå på catwalk. Köparna till dessa plagg vill oftast hålla sig privata för media, då priset för plaggen kan vara flera tusen upp till miljoner.

Haute couture plagg visas främst upp genom modevisningar. De presenteras i kollektioner för vår, höst, vinter och sommar, med runt 30 – 40 plagg. Det ska vara plagg för dag och kvällsbruk. Det är väldigt få modehus i världen som får titulera sig med haute couture och några av dem är Chanel, Balmain och Karl Lagerfeld. Dessa modehus kommer oftast från modestäderna som Paris, Milano och London. Tanken med haute couture är att det ska vara innovativt, trendsättande och kreativt, samtidigt Beautiful woman with stylish hairstylesom den följer och hedrar grund-idén av haute couture. Det ska vara plagg som framställer det på bästa sätt samtidigt som de väcker intresse för alla mode-intresserade oavsett ålder.

Många haute couture plagg brukar bäras av kändisar och andra offentliga figurer vid sammanhang som röda mattan. Tanken med det är att locka nya potentiella kunder till att kontakta modehusen för skräddarsydda plagg. Det ska också sätta igång trender för säsongen, vilket innebär att försäljningen av plaggen då kommer öka.