Vad många kanske inte tänker på är att det amerikanska klädmärket Gant faktiskt är baserat i Stockholm. Deras vision är nämligen att blanda europeisk klädstil med amerikansk klädstil. Idag har de egna butiker över hela världen och är en trendsättare. Men det är inte bara inom kläder de är trendsättande utan de är även med och driver modet inom heminredning. Den kollektionen kan man hitta i deras butiker Gant Home. Gant har varit börsnoterat men avnoterades 2008 när det köptes upp av den schweiziska detaljhandelskoncernen Maus Frères som nu har spridit märket till över 70 länder.
Söker nya medarbetare i Stockholm
Nu expanderar märket i Stockholm och söker nya medarbetare. Vill man bli en del av gänget ska man veta att Gant använder sig av sociala medier vid rekrytering. Frågan är om de verkligen kan få känsla för en kandidat genom sociala medier? Vi vet ju alla att sociala medier är ju enbart den finputsade versionen av oss själva egentligen. Men hur som helst kan nog många tycka att det är ett uppskattat steg bort från det gamla tråkiga systemet med att skicka in ett torrt CV med ett ännu mer stelare personligt brev. Tiderna förändras och så bör jobbansökningar också göra.
Rekrytering enbart via Instagram
Tycker du det verkar intressant varför de valde just Instagram? Faktum är att Instagram har fortfarande en tillväxt av medlemmar och har blivit en stor industri för många influencers. Det är nog dessa personer de vill åt: de som har många följare, är unga storstadsbor som kan påverka sina följare direkt eller indirekt. Det här är egentligen inget nytt fenomen i marknadsföring utan det har förstås skett förut innan sociala medier fanns. Att det nu finns gör det förstås mycket lättare för Gant att spara pengar på rekrytering och marknadsföring. Gant barn är en populär kollektion redan så där behöver de inte mer marknadsföring.